Mihai Brenda este un antreprenor de succes din vestul României, care munceşte în prezent să ducă platforma online de food delivery EuCeMananc la noi cote de piaţă în România. Licenţiat in Drept, Mihai a acumulat o vastă experienţă în administrarea afacerilor private, vânzări şi în finanţe comerciale, până în urmă cu 6 ani, când, s-a alaturat platformei online EuCeMananc, un business lansat în 2014 la Timişoara. Pe platformă sunt prezente acum peste 700 de restaurante din 19 oraşe din România, dar există planuri mari de dezvoltare la nivel naţional.
Mihai Brenda este un antreprenor de succes din vestul României, Licenţiat in Drept, Mihai a acumulat o vastă experienţă în administrarea afacerilor private, vânzări şi în finanţe comerciale, până în urmă cu 6 ani, când, s-a alaturat platformei online EuCeMananc, un business lansat în 2014 la Timişoara.
– Mihai Brenda, cum a fost pentru tine trecerea din mediul privat, în care ai activat cu succes, tot în cel privat, dar în calitate de antreprenor?
– Nu a fost neaparat o schimbare de mediu sau de perspectiva ci o schimbare a vitezei in care faci lucrurile. In cariera mea am cautat sa invat cat mai mult, asta ma anima si m-a facut sa caut provocari noi, dar de fiecare data provocarea a venit din oportunitatea de a construi. Am trecut din industria materialelor de constructii, in industria bancara, iar mai apoi am intrat in industria de IT. In fiecare din proiectele in care am fost implicat, din pozitii diferite de angajat sau de antreprenor, am fost atras sa construiesc echipe, piata si mai ales sa-mi creez oportunitati.
– Ne poţi spune, pe scurt, cum a fost primul an în dezvoltarea platformei online de food delivery EuCeMananc?
– Am intrat in EuCeMananc pentru ca ma atragea ideea ca potentialul pietei este imens si credeam inca de atunci in digitalizarea economiei. Pe de alta parte eram afectat si de doua perspective subiective. Foarte des cand ma intoarceam la birou dintr-o intalnire, colegii din banca se foloseau de mobilitatea mea si ma rugau sa le aduc pranzul sau prajituri de la restaurante care nu livrau – procesul era complicat, trebuie sa stai la coada sa dai comanda si mai apoi sa astepti pana iti pregatea restaurantul coletul. Pe de alta parte sotia mea care isi are biroul in Arad, unde face zilnic naveta, se plangea ca nu gaseste informatii suficiente despre oferta pranzului. Atat perspectiva de digitalizare a economiei, cat si perspectiva personala a corporatistului care vrea diversitate, calitate si o solutie rapida pentru masa de pranz m-a facut sa intru cu mult curaj si entuziasm in proiectul EuCeMananc. Acum 6 ani piata era la inceput atat in Romania cat si in Europa, nu exista un model de business. Am inventat permanent, ne-am ambitionat sa nu cheltuim mai mult decat producem, cu toate ca piata avea nevoie de educatie si educatia inseamna bani, noi am crescut prin relationare superioara cu partenerii si userii, iar in paralel, eu si colegii ne castigam pranzul din alte joburi.
– Cum şi după cât timp aţi ajuns să aveţi un business lider pe piaţă în Timişoara şi în vestul ţării?
– Timisoara a fost inca din 2014 teatrul de operatiuni a celor mai multe platforme de food delivery. EuCeMananc a inceput operatiunile in iarna dar in primavara si vara s-au lansat in Timisoara si FoodPanda, HipMenu si Oliviera (actuala Takeaway). In vara lui 2014 ne-am lansat si in Arad si la cateva luni ulterior in Deva si Baia Mare. Ce ne diferentia pe noi de celelalte platforme era lipsa finantarii – noi sustineam operatiunile din veniturile proprii si resurse personale. Aceste lipsuri ne faceau sa fim foarte atenti la ceea ce ne cereau in egala masura partenerii (restaurantele si curierii) si utilizatorii platformei. Aveam grija sa raspundem prompt si tot timpul afirmativ. Nu am investit in marketing mai mult decat putea piata sa absoarba – in acele vremuri doar inovatorii si early adopters (vezi Difussion of innovation, teoria lui Everett Rogers) erau dispusi sa-si comande online masa. Prin departamentul de Customer Care am rezolvat multe probleme care au dat incredere utilizatorilor sa ne foloseasca din nou pentru ca ii consiliam atat in plasarea comenzii cat si le rezolvam rapid problemele legate de intarzieri sau incurcaturi ale comenzilor. Secretul a fost in echipa, acolo unde ne-am asumat cu responsabilitate rolurile si ne-am dedicat proiectului pana la epuizare. Am fost agili, am pus pasiune in ceea ce facem, am fost onesti, nu am incercat sa copiem concurenta ci ne-am concentrat pe ceea ce avem noi de facut – ideea asta ne-a adus autenticitate si credibilitate.
– De ce aţi ajuns la concluzia că vă trebuie o finanţare supimentară faţă de creşterea naturală a business-ului pe care o puteaţi asigura prin reinvestire? Cum aţi cooptat în acţionariatul companiei voastre eMAG, lider ecommerce?
– Am fost permanent curtati atat de catre jucatori din industrie cat si de investitori din afara industriei de profil. Am simtit nevoia unei investitii in 2018, atunci cand piata incepea sa contureze volume mai mult de 10-15% din potential. Stiam ca pentru a creste in ritmul pietei aveam nevoie de mai multi bani decat puteam produce. Pe de alta parte nu voiam sa diluam spiritul si nici sa ne vindem business-ul. Ca urmare am reusit sa cooptam la sfarsitul lui 2018 un nou partener in business care a venit si cu un imprumut catre companie cu ajutorul caruia ne-am extins cu viteza pe orizontala si in mai putin de un an am dublat numarul de orase si de restaurante. Discutiile cu eMAG au inceput dupa 6 luni de la aceasta investitie, in vara lui 2019 si s-au concretizat in septembrie prin semnarea actelor. Pentru EuCeMananc atragerea lui eMAG in afacere reprezinta gasirea partenerului perfect – este tot un proiect de antreprenoriat romanesc care si-a pastrat identitatea si managementul chiar daca face parte dintr-unul din cele mai valoroase grupuri internationale care activeaza in zona de IT. De cealalta parte, pentru eMAG lider pe piata de ecommerce din regiune, intrarea in EuCeMananc a reprezentat intrarea rapida in zona de food delivery, o industrie cu potential urias si in plina expensiune, era un lucru firesc.
– Cum sunt în prezent oferite serviciile EuCeMananc şi vezi şi alte dezvoltări ale tehnologiei prezente?
– Cooptarea eMAG ne ajuta exact in zona de dezvoltare, acolo unde „know-how”-ul, tehnologia si directiile oferite de noul partener nu ar fi putut fi cumparate cu banii unui alt investitor. In acelasi timp autonomia si managementul a ramas la noi in limitele targetelor si strategiei asumate de comun acord – este acelasi model cu care eMAG a dezvoltat business-ul dupa atragerea Naspers ca investitor. De asemenea, sprijinul eMAG pentru noi se va regasi si in zona comerciala, acolo unde eMAG are cateva milioane de utilizatori activi si educati sa foloseasca comenzile online, catre care vom putea adresa mai usor oferta EuCeMananc.
– Câte restaurante aveţi în prezent pe platformă, din câte oraşe, şi ce planuri aveţi pentru 2020?
– Astazi suntem prezenti in 19 orase si avem peste 700 de restaurante partenere. Daca pana acum ne-am dezvoltat pe orizontala, acum suntem in punctul in care vrem sa consolidam operatiunile in orasele in care suntem relevanti pentru public, dar mai ales vrem sa crestem standardele de calitate si sa standardizam procese pentru a putea replica si mai ales pentru a eficientiza si optimiza operatiunile.
– Crezi că actuala criză produsă de apariţia coronavirusului poate acţiona ca o frână a business-ului vostru?
– Orice criza aduce efecte asupra business-ului. Este evident ca atunci cand o criza este efectul unei pandemii, inclusiv industria care presupune consumul de baza, poate fi in recesiune. Pe de alta parte orice criza poate fi o oportunitate pentru business daca te pregatesti cu grija si iei masurile potrivite. Ne-am facut mai multe scenarii, pe care le putem aborda, speram insa sa nu fie nevoie. Vom face tot ce putem pentru a evita sa intram in panica, vrem, in schimb, sa fim in stare de alerta ca sa putem sa actionam rapid aatunci cand se impune sa luam masuri radicale.
– Peste 10 ani te vezi tot în acest business, sau te gândeşti şi la alte investiţii?
– Peste 10 ani platformele de food delivery, estimez ca vor acoperi peste 60% din piata. Pragmatic, imi doresc sa fiu parte din acest joc atunci cand lucrurile vor fi asa de evoluate. In acelasi timp, chiar daca in paralel, am dezvoltat mai multe produse proprii, EuCeMananc este produsul de suflet. Pe de alta parte oportunitatile sunt imense in zona aceasta de digitalizare a economiei, indiferent ca vorbim de servicii sau de IoT – imi doresc sa cred ca experienta pe care am acumulat-o in proiectele existente va fi combustibil si pentru alte proiecte, fie ca vor fi personale, fie ca vor fi ale altor antreprenori unde eu voi juca doar rol de consultant sau de investitor. Cred ca este important sa te intorci si sa dai inapoi comunitatii in care ai crescut cat mai mult din ceea ce ai acumulat pentru a o ajuta sa creasca.
– Mulţumim!